در آغاز هر کارگاه مهارتهای زندگی، لازم است فضایی امن، صمیمی و قابل اعتماد برای کودکان ایجاد شود. هدف ما این است که پیش از ورود به محتوای آموزشی، نیازهای اولیهی دانشآموزان شناسایی و فراهم شود تا یادگیری در بهترین شرایط اتفاق بیفتد.
به همین دلیل، مجموعهای از طرح درسهای مقدماتی در این بخش قرار داده شده است؛ طرحهایی که به مربیان کمک میکند پیش از ورود به موضوعهای اصلی، ارتباط مؤثر با کودکان برقرار کنند و فضای کلاس را آماده پذیرش و یادگیری سازنده نمایند.
در این بخش، مربیان میتوانند طرح درسهایی مانند:
آشنایی با کودکان و شکلدهی ارتباط اولیه: ایجاد فضایی برای شناخت ویژگیهای فردی، علاقهمندیها و انتظارات کودکان؛
آشنایی کودکان با مربی و نقش او در کارگاه: توضیح نقش مربی، انتظارات، شیوهی تعامل و معرفی کوتاه از مسیر کارگاه؛
تشریح قوانین و چارچوبهای کارگاه: ارائهی قوانین ضروری برای برگزاری یک کلاس امن، منظم و مشارکتی، همراه با تبیین اهمیت رعایت این قوانین.
پرداختن به نیازهای اولیه در صورت ضرورت: در برخی مناطق یا گروهها ممکن است توجه به موضوعاتی مانند: بهداشت فردی، بهداشت عمومی، سلامت محیط، رفتارهای ایمن، یا نیازهای پایهای کودکان ضروری باشد. در چنین شرایطی، طرح درسهای این بخش به مربی کمک میکنند تا ابتدا این نیازها را بررسی و برطرف کرده و سپس وارد مباحث اصلی مهارتهای زندگی شود.
این مجموعهی «طرح درسهای مقدماتی» به مربیان کمک میکند کلاس را با آمادگی و شناخت آغاز کنند، رابطهی مؤثر میان مربی و کودک شکل بگیرد، و بستر آموزش مهارتهای زندگی با کیفیت و اثرگذاری بیشتری فراهم شود.